Veel organisaties die hebben geprobeerd waardestroommanagement (VSM) te implementeren, ondervinden nu problemen bij het behalen van de gewenste resultaten uit deze praktijk.
Volgens een recente enquête van Broadcom beweerde ruim tweederde van de respondenten dat hun zichtbaarheid niet is wat het zou moeten zijn. Bovendien mist het merendeel van de bedrijven een belangrijk kenmerk van volwassen VSM-organisaties, namelijk de continue beschikbaarheid van data. Negenenzestig procent zegt dat ze hun VSM-statistieken slechts driemaandelijks of maandelijks delen. Slechts 9% deelt continu gegevens.
Slechts 2% van de respondenten in het onderzoek is van mening dat zij zich op een niveau van VSM-volwassenheid bevinden, waarbij zij VSM op al hun producten gebruiken. Zestig procent bevindt zich in de vroege adoptiefase, 13% bevindt zich in de planning en 25% heeft een proefproject. Bovendien gebruikt 23% VSM slechts op één product. “Hoewel organisaties het belang van VSM onderkennen, vindt een substantieel deel dit wel zichzelf in de vroege fasen van adoptie. Dit onderzoek wijst op een groeiende interesse in voortdurende prestatieverbeteringen en het streven naar holistische, ondernemingsbrede zichtbaarheid, afstemming en efficiëntie om de klantwaarde te vergroten”, zegt Jean-Louis Vignaud, hoofd van ValueOps bij Broadcom.
Het onderzoek wees ook op de uitdagingen van mensen bij het in kaart brengen van meetgegevens in waarde. Drieënzestig procent zegt dat hun statistieken niet zijn afgestemd op de productprestaties, en 11% zegt dat hun bedrijven geen zakelijke statistieken bieden voor het meten van producten.De besluitvorming blijft ook nog steeds grotendeels gecentraliseerd: 85% van de beslissingen wordt op leiderschapsniveau genomen of vereist goedkeuring van het leiderschap voordat er verder wordt gegaan.
Om bedrijven te helpen hun volwassenheid met VSM beter te beoordelen, heeft Broadcom nu het Value Stream Management Maturity Model aangekondigd, dat is ontwikkeld op basis van de onderzoeksresultaten. Het model biedt inzichten, richtlijnen en uitvoerbare stappen om bedrijven te helpen hun VSM-doelen te bereiken. Het omvat vijf niveaus: fundamenteel, waardestroombewust, samenwerkend en zichtbaar, datagedreven en volledige transparantie en flow.
“Value stream management is een cruciale strategie geworden voor digitale transformatie, maar succes vereist dat teams begrijpen waar ze staan en waar ze naartoe gaan”, aldus Vignaud. “Om bedrijfsteams te helpen op hun VSM-reis, hebben we een progressief model ontwikkeld dat volwassenheid definieert vanaf de vroege stadia, gericht op het afbreken van silo’s tot volledige volwassenheid, afgebakend door datagestuurde afstemming en een gevestigde cultuur van continue verbetering. Onze hoop is dat dit model als leidraad zal dienen voor organisaties terwijl ze vooruitgang boeken op hun digitale transformatietraject.”