Een van de meest opwindende nieuwe functies in de recente release van de Godot 4.2-game-engine was de toevoeging van transformatiesneltoetsen in Blender-stijl. U moet deze functie zelf configureren, maar onderstaande video laat het je stap voor stap zien hoe je dat moet doen.
Op het eerste gezicht zijn de Blender-sneltoetsen misschien niet zo logisch, vooral het gebruik van G (zoals in Grab) voor vertalingen of verplaatsingen. Maar zodra u ze gaat gebruiken, vooral in combinatie, zult u zien hoe krachtig ze zijn en hoeveel ze uw dagelijkse workflow kunnen verbeteren.
Je kunt elke sneltoets voor bewegingen (G, R, S voor Grijpen, Roteren en Schalen) opvolgen met extra modificaties. Met ‘G Y’ wordt het geselecteerde object bijvoorbeeld alleen langs de Y-as verplaatst. U kunt zelfs de bewegingshoeveelheden opgeven en de muis volledig omzeilen, of ‘RZ 90’ roteert bijvoorbeeld het geselecteerde object 90 graden rond de Z-as.
Opnieuw zijn er meer diepgaande voorbeelden beschikbaar van het instellen en gebruiken van sneltoetsen in Blender-stijl in Godot in de onderstaande video.