Game UI-ontwerp voor multiplatformprojecten is een grote uitdaging voor game-ontwikkelaars. De gebruikersinterface van videogames vereist bepaalde elementen, ongeacht het platform, maar de platforms kunnen totaal andere vereisten hebben dan het ontwerp van de game-UI. PC, console, mobiel en alle andere denkbare platforms hebben veel gemeen wat betreft hun behoeften op het gebied van game-UI-ontwerp, maar ze hebben evenveel verschillen als overeenkomsten.
Door onze ervaring hebben Starloop Studios en de Magische media team is gegroeid in het begrijpen van game-UI-ontwerp voor multiplatform-projecten van binnen en van buiten. Daarom hebben we best practices ontwikkeld waar we ons zoveel mogelijk aan houden, waar ook iedereen die zich bezighoudt met game-ontwikkeling van kan profiteren.
Platformspecifieke game-UI-ontwerpuitdagingen
Als we kijken naar de belangrijkste gamingplatforms – pc, console en mobiel – heeft elk zijn eigen unieke reeks behoeften, overwegingen en beperkingen met betrekking tot het ontwerp van de game-UI. PC heeft misschien wel de meeste vrijheid van alle platforms. Dankzij de muis- en toetsenbordinvoer, de over het algemeen grote schermruimte en het aantal beschikbare toetsen op een toetsenbord, wordt het PC UI-ontwerp niet zo beperkt door de invoervereisten en de beschikbare schermruimte als andere platforms. Aan UI-elementen op het scherm kunnen sneltoetsen worden toegewezen om snelle navigatie tussen menu’s en het voltooien van acties mogelijk te maken, wat niet zo eenvoudig te bereiken is op console of mobiel tijdens multiplatform ontwikkelingsprojecten.
Het gebruik van een muis maakt het ook mogelijk om de gebruikersinterface van pc-games te ontwerpen, zodat spelers eenvoudig rechtstreeks op items kunnen klikken om ermee te communiceren, in plaats van de navigatie die soms nodig is voor consolegames vanwege controllers. Desondanks moeten de gebruikersinterfaces van pc-games schaalbaar zijn vanwege de enorme verscheidenheid aan beschikbare schermopties om maximale leesbaarheid mogelijk te maken, ongeacht de hardware-instellingen van een speler.
Console en mobiel worden beperkt door hun invoer, traditioneel een controller en touchscreen. Deze invoer beperkt het aantal manieren waarop spelers kunnen communiceren met de gebruikersinterface van videogames, waardoor veel navigatie nodig is met behulp van een controller voor consoles en voldoende aanrakingen op mobiele apparaten. Console- en mobiele gebruikersinterface hebben doorgaans specifiekere knoppenaanslagen, omdat ze niet de vrijheid hebben van een pc-muis en toetsenbord, waarbij spelers eenvoudig met hun muis op het gewenste element kunnen klikken.
Consistentie van game-UI-ontwerp
Ondanks de duidelijke verschillen in het ontwerp van de game-UI op verschillende platforms, is een consistente visuele identiteit, ongeacht het platform, cruciaal voor een harmonieuze ervaring voor alle spelers en zelfs voor de merkidentiteit. Dit geldt vooral voor moderne gaming, waar dankzij diensten als Game Pass en het toegenomen aantal PC-poorten van de PlayStation-games is het gebruikelijk dat gamers dezelfde game op meerdere platforms spelen. Visuele inconsistenties kunnen een negatieve invloed hebben op de spelerservaring.
IHet is het beste om zoveel mogelijk een consistente lay-out te behouden, wat betekent dat verschillende UI-elementen zich op dezelfde plek bevinden, ongeacht het platform waarop gamers spelen. Daarnaast moeten dezelfde pictogrammen en symbolen worden gebruikt, zodat spelers weten wanneer het spel wordt opgeslagen en wat verschillende dingen betekenen, ongeacht het platform van hun keuze. Dit strekt zich uit tot het gebruik van het gamelogo, de kleurenschema’s en de belangrijkste illustraties om ervoor te zorgen dat de branding van de game over de hele linie hetzelfde is.
Responsief game-UI-ontwerp
Compromisloze kwaliteit zou een doel moeten zijn van elk UI-ontwerpteam voor videogames, en om dit te bereiken moeten responsieve ontwerpprincipes worden gebruikt. Ongeacht het platform is er nog nooit zo’n brede selectie aan schermen en resoluties beschikbaar geweest om games op te spelen. Of het nu gaat om de nieuwste tv, gespecialiseerde gamingmonitoren of mobiele apparaten en hun enorm variabele schermformaten, het ontwerp van de game-UI moet hieraan voldoen. Dit kan worden bereikt met behulp van schaalbare lettertypen en afbeeldingen en flexibele lay-outs. Sommige hulpmiddelen, zoals de Unity-game-engineondersteunen responsieve gebruikersinterfaces met ingebouwde functionaliteit die helpt het formaat van interfaces aan te passen met behoud van hoge kwaliteit.
Bovendien is het van cruciaal belang om de gebruikersinterface van videogames op alle platforms en op alle doelapparaten te testen en tegelijkertijd verschillende schermen te gebruiken om consistentie in kwaliteit en ontwerp te garanderen. Er kunnen waarschijnlijk problemen optreden bij sommige scherm-/hardwarecombinaties, dus deze moeten zoveel mogelijk worden getest om eventuele UI-gerelateerde problemen op te lossen.
Neem vandaag nog contact op met Starloop Studios voor toonaangevende game-ontwikkelingsdiensten! Wij werken graag samen aan uw projecten, ongeacht hun omvang of genre.
Als onderdeel van Magic Media bieden we tientallen diensten voor gaming, entertainment en technische projecten. Dit omvat, maar is niet beperkt tot volledige cyclus van game-ontwikkeling, productie van gametrailers, realtime VFXen nog veel meer. Neem contact op met Magic Media vandaag, en laten we magie creëren!